ביטחון תחילה: פתח דבר

אימוץ התוכנית, על כל מרכיביה, על ידי הממשלה, יתרום להרגעת השטח ויקנה לישראל יתרונות בזירות המקומית, האזורית והבינלאומית

הגלים החוזרים ונשנים של הטרור הפלסטיני, בעיקר על רקע הקיפאון המדיני, חושפים את כישלונה המתמשך של ישראל למגר את הטרור ולהבטיח את שלום תושביה וביטחונם, הן בתחומי ה’קו הירוק’ והן בתחומי הגדה המערבית. שלומם של התושבים הוא נדבך מרכזי בביטחון הלאומי. לפיכך, על ישראל לנקוט לאלתר יוזמה משולבת ביטחונית-מדינית-אזרחית, במטרה להבטיחו.

תנועת ‘מפקדים למען ביטחון ישראל’, מציעה בתוכנית זו מתווה ליציאה מהמבוי הסתום, להרגעת השטח ולשיפור מצבה הביטחוני והמדיני של מדינת ישראל. חברי התנועה, יוצאי זרועות צה”ל, השב”כ, המוסד והמשטרה, אשר מחויבותם היחידה היא לביטחון העם והמדינה, תרמו מניסיונם הביטחוני המגוון ושקדו חודשים ארוכים על ניתוחי עומק והערכות מצב בדרך לגיבוש המתווה.

המתווה המוצג במסמך זה משלב בין הצורך בהגברת הביטחון האישי והלאומי באמצעות היפרדות מהפלסטינים (ככל שניתן בעת הזאת), לבין ההכרח בקיום שליטה ישראלית ביטחונית מלאה בגדה המערבית עד להשגתו של הסדר קבע, ושימור התנאים אשר יאפשרו הסכם עם הפלסטינים בעתיד.

המתווה נשען על הנחות יסוד, לפיהן:

  1. אין כיום היתכנות להסדר קבע במסגרתו תוקם מדינה פלסטינית מפורזת לצד מדינת ישראל על בסיס ‘שתי מדינות לשני עמים’.
  2. לא ניתן להדביר את הטרור באמצעות הכוח בלבד. הטענה לפיה מקור הטרור בהסתה בלבד אינה נכונה. הטרור ניזון משורשים לאומיים, דתיים וחברתייםהמועצמים על ידי תחושת הייאוש של האוכלוסייה הפלסטינית.
  3. אשליית הסטטוס קוו. המשך הקיפאון המדיני יוביל לסבבי אלימות נוספים, להידרדרות ביטחונית ומדינית, ולמצב בו פתרון ‘שתי מדינות לשני עמים’ לא יהיה בר יישום.
  4. המציאות בשטחי הגדמ”ע מחייבת המשך הפריסה הביטחונית של צה”ל, עד יישום סידורי הביטחון במסגרת הסדר קבע.
  5. ישראל חזקה דיה ועל כן יכולה וחייבת לצאת ביוזמה עצמאית שתכליתה שינוי משמעותי במצב בשטח ושיפור מעמדה בזירה האזורית והבינלאומית.

לכן, לצד פירוט המהלכים הביטחוניים הנדרשים, מוצגים צעדים משלימים מדיניים וכלכליים, תוך התייחסות בו-זמנית לגדה המערבית, לירושלים ולרצועת עזה.

ביטחון תחילה - צעדים משלימים

לתפיסתם של חברי התנועה, לא ניתן לשנות את המציאות כהרף עין. רק פעולה רב-תחומית משולבת – ביטחונית, מדינית ואזרחית-כלכלית – בגדה המערבית, בירושלים ובעזה, יכולה להביא לשיפור משמעותי ובר-קיימא בביטחון בישראל.

פעולות בודדות באחד התחומים בלבד, או בגזרה זו או אחרת בלבד, אינן מספיקות כדי להתמודד עם הבעיה המורכבת מולה ניצבת מדינת ישראל. במקרה הטוב, הן יכולות להשפיע לטווח קצר או לא להשפיע כלל, ובמקרה הרע, הן עלולות ליצור בעיות ואיומים נוספים על ישראל.

כוחו של המתווה המשולב טמון במהלכים בני יישום, היכולים לגרום לשינוי מגמה משמעותי, מבלי להתפלפל בשאלה האם יש או אין כיום ‘פרטנר’ למשא ומתן. זאת, תוך שימור תנאים בשטח שיאפשרו בבוא העת קיומו של מו”מ על הסדר קבע עם הפלסטינים, כאשר יבשילו התנאים לכך.

התנועה מאוחדת בהערכה כי אם הממשלה תאמץ לאלתר את המתווה על כל מרכיביו, הדבר יתרום להרגעת השטח ויקנה לישראל יתרונות בזירות המקומית, האזורית והבינלאומית.

לפיכך, התנועה מבקשת להביא את המתווה לעיונם של מקבלי ההחלטות בישראל, להעלותו לדיון ציבורי ולקדמו ככל שניתן.

המשך לפרק ב’: עיקרי הדברים